Startpagina » Alfabet » Automerken Alfabet » D » DAF

Merknaam

Land

Van

-

Tot

DAF

NL

NL

1938

-

-

Afbeeldingen

afbeelding van DAF afbeelding van DAF afbeelding van DAF logo van DAF

Geschiedenis

Op 1 april 1928 begonnen Hub en Wim van Doorne in Eindhoven een machinefabriekje. Aanvankelijk vervaardigden zij opleggers en aanhangers (Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek), maar het bedrijf breidde zich spoedig uit. Nadat het bedrijf al speciale constructies had gebouwd om 4x4 trucks om te bouwen in 6x6 trucks, produceerde DAF haar eerste voertuigen in 1938. In 1949 werd de eerste vrachtwagen geproduceerd.

Van het leger ontving men grote orders: zo bouwde men vanaf 1953 bouwde grote series vrachtwagens. Nadat Hub van Doorne een automatische transmissie uitvond, de Variomatic, besloot met in 1953 ook personenwagens te gaan bouwen. Volgens de van Doorne's moest het een klein autootje worden. Ingenieur van Brugghen kreeg de technische leiding van het project. In februari 1958 toonde DAF de wereld een volwaardige, fraaie 4 a 5 persoons auto met automatische transmissie, de beroemde VARIOMATIC, en met een zelf ontwikkelde (!) 2-cilinder 4 taktmotor. De Variomatic wordt nog steeds gebruikt door andere automerken.

De 600 (1958) was de eerste auto. Bij de presentatie op de AutoRAI was de auto nog niet helemaal productierijp, maar toch werden er al 4000 orders geplaatst. Opvolger van de 600, 750 (1961) kreeg een zwaardere motor, omdat 22 PK toch wel erg mager was. Naast de 750 werd het type 30 (1961) gepresenteerd. Of ook de Daffodil. De 31 (1963)en 32 (1965) werden ook Daffodil genoemt, bij de 33 (1967) werd hier van afgestapt.

De 44 (1966) was het zogenaamde "b-type". De ruimere auto is ontworpen door Michelotti. Om de stap naar de middenklasse te kunnen maken werd de 55 (1967) geïntroduceerd, met een 4-cylinder Renault motor. De laatste nieuwe auto was de 66 (1972). De auto werd tot '77 geproduceerd als Volvo. De 46 (1974) kwam nog iets later, maar is alleen maar verkocht als DAF. Het was de minst geliefde DAF, door zijn enkele riem.

De variomatic zou zijn weg ook vinden naar een aantal bedrijfsvoertuigen: De DAF Pony en de Kalmar-DAF.

In 1963 verbaasde DAF de wereld met de 2600, de eerste moderne truck, die alle op dat moment in productie zijnde trucks vooroorlogs deed lijken. In 1968 werd een kantelkabine geïntroduceerd. Deze kabine was zo bijzonder omdat men door het bouwdoossysteem met een beperkt aantal componenten een groot aantal verschillende kabines kon bouwen, van lichte distributietrucks tot internationale transporttrucks.

De jaren '70 werd ingegaan met goede moed: op dat moment dacht met dat het grootste probleem het vinden van goed gekwalificeerd personeel was. Er braken moeilijke tijden aan voor DAF en de personenwagendivisie werd overgedragen aan Volvo. De latere 343 van dit merk was een doorontwikkeling van de 77, een prototype van DAF.

De Variomatic ontwikkeling was niet stopgezet: Met behulp van ruimtematerialen werd de rubberen riem vervangen door een metalen. Bijna was de Variomatic in de Formule 1 gekomen (begin '90-er jaren), maar dat werd verboden omdat men bang was dat het betreffende team daardoor een te grote voorsprong zou krijgen.

In 1987 werd Leyland overgenomen en niet veel later werd getracht Pegaso (Die DAF componenten gebruikt), over te nemen, (maar dit ging niet door) en in 1988 werd de 95 geïntroduceerd. Hiermee behaalde DAF haar eerste "truck van het jaar" titel.in de jaren daarna werd deze serie verbreed met de 45/55 en de 65/75/85.

In 1993 werd het op een haar na gered van de ondergang, waarna gestaag verder werd gewerkt aan het uitbreiden van de range. In 1997 werd DAF overgenoemen door Paccar en in 1998 zou het voor de 2de keer in haar geschiedenis de titel "truck van het jaar" krijgen. In 1988 was deze prestigeuze titel al gegeven aan de 95, in '98 was het de beurt aan zijn opvolger, de 95 XF. De serie werd weer uitgebreid met de CF en in 2002 met de LF, die tot truck van het jaar werd verkozen. In 2005 werd een speciale versie van de DAF XF95, de XF105 geïntroduceerd. Op de IAA in Hanover werd de vrachtauto verkozen tot Truck of the Year.

Zie ook de geschiedenis van de auto in Nederland

Bron

Nog geen bron

DAF komt in OSI, Irtex, DMW, Kromhout-Van Twist, Rako, Spierings, Apal, Aveling-Barford, AVM, Den Oudsten, Foden, Ginaf, International, Kalmar, Kromhout, LDV, Leyland, Leyland-DAF, Lloyd, Max, Pegaso, Scammell, Seddon-Atkinson, Spierings, Terberg, Volvo, Colani, RAM, Ataf-Porata, Havas, NedCar, Perlini, G.T.S., Thai Rung, Rába, New Map, Ikarbus, Arna, AFD, VDL, Camir, Geeris voor.

meer dan een jaar geleden voor het laatst gewijzigd.
16387 bezoekers op deze pagina

Reacties

Het duurde 0,0156 seconden om deze pagina te laden

Google